Wat bepaalt de keuze voor een basisschool – voordat ouders starten met zoeken

Ilse Nagy
  | 
30 november 2022

Vanuit mijn rol als communicatieadviseur bij een basisschool, ben ik betrokken geweest bij een werkgroep die verbetering van communicatie op het oog had. Vanuit mijn kennis en ervaring weet ik dat het ‘verbeteren van communicatie’ een samenspel is van meerdere factoren. En nog belangrijk, weet waaróm je dat wil. Wat wil je precies bereiken? En wie?

Uit een onderzoek op deze basisschool bleek dat er maar weinig ouders gebruik maken van de website van de school. Hoogstens om eens in de jaarkalender te kijken. Dan blijven er twee andere doelgroepen over; de nieuwe ouders en leerkrachten die op zoek zijn naar een andere school.

De school beweegt naar een nieuwbouw, waarbij zij met een opvang een Integraal KindCentrum (IKC) zullen vormen. Hoewel deze school niet zozeer een groeiambitie heeft, wil het wel het leerlingenaantal stabiel houden. In het kader van ‘de communicatie’ is het dan handig om te weten hoe je ouders naar jouw school beweegt. Om hierin te kunnen adviseren en om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, startte ik een onderzoek. Er reageerden 70 ouders uit heel Nederland.

Wat doen ouders voordat ze op zoek gaan naar een basisschool?

Ik wilde een beeld vormen van het proces dat ouders doorlopen vóórdat de daadwerkelijke zoektocht begon. Toen ik vroeg wat het eerste was wat ouders deden toen ze op zoek gingen naar een basisschool voor hun kind, zei ruim de helft dat ze eerste online zochten welke basisscholen er überhaupt in de omgeving waren.

“Welke basisscholen zijn er überhaupt in de omgeving?”

Ruim 50% van de ouders kijken eerst welke basisscholen er in de omgeving aanwezig zijn.

Anderen praten met hun omgeving (25%) en brachten hun ‘eisen’ in kaart (9%). Een klein deel (ook 9%) wisten sowieso al naar welke school hun kind zou gaan. Dat werd om verschillende redenen veroorzaakt; vaak doordat er geen andere keuze was of omdat ze zelf ooit naar de betreffende basisschool zijn geweest.

De verhouding tussen online en offline zoeken gaat ongeveer 50/50 op. Maar wat dat betekent voor communicatiemogelijkheden?

Natuurlijk vraag je je af wát dan belangrijk is in de keuze van een basisschool. Die vraag heb ik ook gesteld. Ouders konden hier meerdere mogelijkheden aanklikken. De absolute koploper is de onderwijsmethode.

De locatie van de school (in welke wijk/woonplaats) en reisafstand werden ook flink gewaardeerd. In mindere mate, maar toch relevant, waren dat de activiteiten georganiseerd door school, bepaalde lessen en kinderopvang. Bij ‘overige’ werd het geloof genoemd. Het zijn allemaal onderwerpen die je in de schijnwerper kan zetten, maar waar je verder vaak geen invloed op hebt.

In het volgende artikel lees je meer over welke rol welke middelen spelen in het keuzeproces.


Wist je dat marketing & communicatie een vak apart is? Net zoals onderwijs dat is. Het kan daarom voorkomen dat je een blik van buitenaf wil. Of om even te sparren. Dat helpt tunnelvisie voorkomen én levert tijd op. Je bent bij Leaf Support op het goede adres!

Artikel uit de categorie:
Communicatie

0 Reacties op "Wat bepaalt de keuze voor een basisschool - voordat ouders starten met zoeken"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2024 Leaf Support - Powered by Maatos