• Login
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Wat bepaalt de keuze voor een basisschool – welke rol speelt…?

Ilse Nagy
  | 
1 december 2022

Vanuit mijn rol als communicatieadviseur bij een basisschool, ben ik betrokken geweest bij een werkgroep die verbetering van communicatie op het oog had. Vanuit mijn kennis en ervaring weet ik dat het ‘verbeteren van communicatie’ een samenspel is van meerdere factoren. En nog belangrijk, weet waaróm je dat wil. Wat wil je precies bereiken? En wie?

Uit een onderzoek op deze basisschool bleek dat er maar weinig ouders gebruik maken van de website van de school. Hoogstens om eens in de jaarkalender te kijken. Dan blijven er twee andere doelgroepen over; de nieuwe ouders en leerkrachten die op zoek zijn naar een andere school.

De school beweegt naar een nieuwbouw, waarbij zij met een opvang een Integraal KindCentrum (IKC) zullen vormen. Hoewel deze school niet zozeer een groeiambitie heeft, wil het wel het leerlingenaantal stabiel houden. In het kader van ‘de communicatie’ is het dan handig om te weten hoe je ouders naar jouw school beweegt. Om hierin te kunnen adviseren en om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, startte ik een onderzoek. Er reageerden 70 ouders uit heel Nederland.

Welke rol speelt dan…?

Oké, er komen een aantal scholen op de keuzelijst. Ik vroeg in mijn onderzoek welke zaken doorslag geven of je wel of geen afspraak maakt met een basisschool (voor een rondleiding)? Wat zorgt ervoor dat je voet over de drempel zet?

Opnieuw worden onderwijsmethode en locatie (zowel plaats als reisafstand) als belangrijke factoren gezien. Bij meer dan de helft wordt aangegeven dat deze factoren een grote rol spelen in hun keuze. Toekomstige leerlingen komen vaak uit de buurt van de school.

“Onderwijsmethode en locatie zijn belangrijke factoren voor ouders.”

Dit wijst het marktonderzoek, gehouden onder 70 ouders uit heel Nederland, uit.

Daarnaast spelen persoonlijk contact (van de school) en aanbevelingen van anderen (bijvoorbeeld buren, vrienden en familie) ook een grote rol. Dit is een zachte kant van het keuzeproces, eentje waar je als school heel goed op kunt inspelen.

Wat wel, maar vaak in beperktere mate, een rol speelt is: de aanbieder van kinderopvang, website en aanzien.

Andere websites gericht op basisscholen spelen een beperkte tot geen rol. De website van de Onderwijsinspectie wordt het meest gewaardeerd. De websites scholenopdekaart.nl en allecijfers.nl/basisscholen werden hiernaast beoordeeld. Meer dan de helft van de ouders gaf aan dat deze sites geen rol speelden in hun keuze om een afspraak te maken.

Waar ouders het minst om geven

En waar de ouders het minst om geven? Drukwerk (denk dan aan brochures, flyers, kaarten) en social media. Dat laatste is bijzonder, want er wordt veel gebruik gemaakt van social media!

Waar de antwoorden heel erg over verdeeld waren, is de open dag. De meeste ouders waarderen dit wel, maar niet alle ouders hebben gebruik kunnen maken van een open dag. Er kunnen volgens mij drie redenen zijn om geen open dag te organiseren:

  1. Het kon (de afgelopen jaren) niet vanwege de maatregelen in het kader van COVID-19
  2. Het is een bewuste keuze, omdat de school al (teveel) ingeschreven leerlingen heeft.
  3. De school heeft genoeg aanwas en heeft voldoende middelen om ouders persoonlijk te woord te staan en rond te leiden óf er wordt een bewuste keuze gemaakt om geen tijd en energie kwijt te zijn aan de organisatie ervan.

In mijn volgende blog lees je meer over de inzet van een website. Waar letten ouders op?


Wist je dat marketing & communicatie een vak apart is? Net zoals onderwijs dat is. Het kan daarom voorkomen dat je een blik van buitenaf wil. Of om even te sparren. Dat helpt tunnelvisie voorkomen én levert tijd op. Je bent bij Leaf Support op het goede adres!

Ho! Dit was nog niet alles! Klik door om alle resultaten te lezen:

Artikel uit de categorie:
Communicatie

0 Reacties op "Wat bepaalt de keuze voor een basisschool - welke rol speelt...?"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2023 Leaf Support - Powered by Maatos