Keuze voor een basisschool – “Maar onze website ziet er niet uit”

Ilse Nagy
  | 
2 december 2022

Vanuit mijn rol als communicatieadviseur bij een basisschool, ben ik betrokken geweest bij een werkgroep die verbetering van communicatie op het oog had. Vanuit mijn kennis en ervaring weet ik dat het ‘verbeteren van communicatie’ een samenspel is van meerdere factoren. En nog belangrijk, weet waaróm je dat wil. Wat wil je precies bereiken? En wie?

Uit een onderzoek op deze basisschool bleek dat er maar weinig ouders gebruik maken van de website van de school. Hoogstens om eens in de jaarkalender te kijken. Dan blijven er twee andere doelgroepen over; de nieuwe ouders en leerkrachten die op zoek zijn naar een andere school.

De school beweegt naar een nieuwbouw, waarbij zij met een opvang een Integraal KindCentrum (IKC) zullen vormen. Hoewel deze school niet zozeer een groeiambitie heeft, wil het wel het leerlingenaantal stabiel houden. In het kader van ‘de communicatie’ is het dan handig om te weten hoe je ouders naar jouw school beweegt. Om hierin te kunnen adviseren en om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, startte ik een onderzoek. Er reageerden 70 ouders uit heel Nederland.

Wat doet de website eigenlijk voor ouders?

Als je het over communicatie hebt, gaat de aandacht al snel uit naar de website. Natuurlijk prima, maar welk doel dient het? De website voor basisscholen wordt volgens mij vooral bekeken door nieuwe ouders en werkzoekenden (en dan wel specifiek leerkrachten, IB’ers en directeuren die op zoek zijn naar een andere school).

“De website wordt vooral bekeken door nieuwe ouders en werkzoekenden”

– aldus Ilse Nagy

Ik gooide er een stelling in:

“De website van de school is het belangrijkste online visitekaartje”. Let wel… online visitekaartje dus!

Op een schaal van 5 sterren scoorde deze stelling een 3,5. 38 van de 70 respondenten gaven 4 of 5 sterren aan deze stelling, waar de schaal heel erg oneens (1 ster) tot heel erg eens (5 sterren) liep.

Was alle informatie goed te vinden? Dat is heel erg verdeeld. Soms wel, soms niet. Er waren ook een aantal ouders die hebben aangegeven dat ze überhaupt niet op de website hebben gekeken.

En naar wélke informatie ben je dan op zoek als je kijkt naar de website van de basisschool? Ik heb hier een breed scala aan antwoorden ontvangen, maar de koplopers zijn:

  • Visie (op het onderwijs), missie en kernwaarden
  • Onderwijsmethode, en dan vooral HOE wordt dit op jouw school toegepast of geuit?
  • De grootte van de school en/of klassen
  • Het rooster en tijden van de school
  • Sfeer en beeldmateriaal

Ouders zoeken naar een goed gevoel dat enerzijds wordt bevestigd door feitelijke informatie (rooster, waar is de school, hoe ziet het eruit, schoolgids, kalender) en anderzijds willen zij meegenomen worden (hoe ziet een dag er nou eigenlijk uit, wat betekent de onderwijsmethode voor mijn kind, is er een pestbeleid, hoe wordt er omgegaan met…).

Dat wil overigens niet zeggen dat de website niet door ouders met kinderen op jouw school wordt gebruikt. Naast een ouderapp en nieuwsbrief, kan het natuurlijk ook een bron zijn naar een schoolkalender, schoolgids, protocollen of andere downloads (zoals verlofaanvraag).

In mijn volgende blog ga ik in op het ‘vergelijkend warenonderzoek’, oftewel: hoeveel concurrentie heb je als school?


Wist je dat marketing & communicatie een vak apart is? Net zoals onderwijs dat is. Het kan daarom voorkomen dat je een blik van buitenaf wil. Of om even te sparren. Dat helpt tunnelvisie voorkomen én levert tijd op. Je bent bij Leaf Support op het goede adres!

Ho! Dit was nog niet alles! Klik door om alle resultaten te lezen:

Artikel uit de categorie:
Communicatie

0 Reacties op "Keuze voor een basisschool - "Maar onze website ziet er niet uit""

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2024 Leaf Support - Powered by Maatos