• Login
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

De keuze voor een basisschool is gemaakt – en dan?

Ilse Nagy
  | 
4 december 2022

Vanuit mijn rol als communicatieadviseur bij een basisschool, ben ik betrokken geweest bij een werkgroep die verbetering van communicatie op het oog had. Vanuit mijn kennis en ervaring weet ik dat het ‘verbeteren van communicatie’ een samenspel is van meerdere factoren. En nog belangrijk, weet waaróm je dat wil. Wat wil je precies bereiken? En wie?

Uit een onderzoek op deze basisschool bleek dat er maar weinig ouders gebruik maken van de website van de school. Hoogstens om eens in de jaarkalender te kijken. Dan blijven er twee andere doelgroepen over; de nieuwe ouders en leerkrachten die op zoek zijn naar een andere school.

De school beweegt naar een nieuwbouw, waarbij zij met een opvang een Integraal KindCentrum (IKC) zullen vormen. Hoewel deze school niet zozeer een groeiambitie heeft, wil het wel het leerlingenaantal stabiel houden. In het kader van ‘de communicatie’ is het dan handig om te weten hoe je ouders naar jouw school beweegt. Om hierin te kunnen adviseren en om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, startte ik een onderzoek. Er reageerden 70 ouders uit heel Nederland.

Wat is de doorslaggevende reden voor de keuze?

Ouders kregen een gesloten vraag waarbij ze meerdere opties konden aanvinken. De top 5:

  1. Gevoel
  2. Rondleiding
  3. Onderwijsmethode
  4. Reisafstand
  5. Aanbeveling

Waar ouders op ‘anders’ hebben gedrukt en hun antwoord wilden toelichten, werd wederom de grootte van de klassen benoemd. Daarnaast zat het ook in ‘het gevoel’.

Sowieso werd het woord ‘gevoel’ in alle antwoorden in heel de vragenlijst het vaakst genoemd.

‘Gevoel’ is het meestgenoemde woord in antwoorden door heel de vragenlijst heen.

– resultaten onderzoek

Dat betekent dat hoe goed je verhaal ook in elkaar zit, ouders met een goed gevoel moeten weglopen uit jouw school. Hoe goed je onderwijs ook in elkaar steekt, hoe voordelig de locatie van de school ook is, ouders moeten een goed onderbuikgevoel hebben. Het is immers een keuze die ouders (meestal) voor de komende 8 jaar hopen te maken.

Dat gevoel beïnvloed je wel degelijk door goede informatie te geven en ervoor te zorgen dat het beeld en de rondleiding past bij wat er op social media of de website staat.

Na de inschrijving

Tussen de inschrijving en dat het kind zit vaak enige tijd. In sommige regio’s was dat voorheen soms wel jaren. Ik vroeg de ouders of zij voldoende informatie hebben ontvangen voor aanvang.

68% van de ouders gaf aan dat ze voldoende informatie hadden ontvangen. Pfew! Bij 21% van de ouders was dit niet het geval. Ook hier wordt wel getipt over het persoonlijke contact dat ouders wensen te hebben. Er zitten ontzettend veel kansen in deze fase, zeker in het kader van ouderbetrokkenheid. Daarover lees je meer in ebook met tips (hier wordt momenteel aan gewerkt). Ook ouders geven jou daarin tips hoe je hen ervan kunt verzekeren dat ze een goede keuze hebben gemaakt.


Wist je dat marketing & communicatie een vak apart is? Net zoals onderwijs dat is. Het kan daarom voorkomen dat je een blik van buitenaf wil. Of om even te sparren. Dat helpt tunnelvisie voorkomen én levert tijd op. Je bent bij Leaf Support op het goede adres!

Ho! Dit was nog niet alles! Klik door om alle resultaten te lezen:

Artikel uit de categorie:
Communicatie

0 Reacties op "De keuze voor een basisschool is gemaakt - en dan?"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2023 Leaf Support - Powered by Maatos