Kies jouw inhaakmoment

Ilse Nagy
  | 
15 maart 2023

Tips om social media een beetje makkelijker te maken

Worstel je met de inhoud voor de social media van jouw basisschool? Dit is hoe je het een beetje makkelijker kunt maken voor jezelf.

Bij een teamvergadering aan het begin van het jaar is er afgesproken dat er minimaal één keer per week een social post wordt geplaatst. Op Facebook, Instagram, TikTok… Je kreeg de taak toebedeeld. Of eigenlijk bood je jezelf aan, want het ‘leek je wel leuk’ en anderen vinden ook ‘dat je altijd van die creatieve ideeën hebt’. Je zou zeggen dat het een ‘match made in heaven’ is.

Inmiddels is het alweer de zoveelste vrijdag waarop je moed bij elkaar moet schrapen om weer een post te plaatsen.

Waarom altijd op het laatste moment?

Waarom heb je juist nu geen inspiratie?

Waarom heb je jezelf eigenlijk vrijwillig aangeboden?

Waarom doen we dit eigenlijk?

En voor wie?

Goed nieuws voor de contentjuf of -meester

Als je je hierin herkent, dan heb ik goed nieuws voor je. Op elke 15e van de maand verschijnt er een artikel om deze vragen te beantwoorden. Elke maand krijg je daarbij ook een mini-inhaakkalender voor de maand erop. Zo zit jij niet om content verlegen.

In april verplaatsen we ons in jouw doelgroep.

In mei begrijp je waarom een contentplanner zo nuttig is en hoe je ermee om gaat.

In juni is voorbereiding het halve werk en ga je brainstormen.

Wil je op de hoogte blijven zonder iets te doen? Stuur me dan even een mailtje!

Haak in op inhaakmomenten in april

Ken je het begrip inhaakkalender? Dat is een kalender met een overzicht van feestdagen, evenementen en gebeurtenissen. Het wordt als inspiratiebron gebruikt voor content voor marketing- en communicatiedoeleinden.

Er zijn onnoemelijk veel ‘Dagen van…’. Je kunt ze onmogelijk allemaal gebruiken. Daarnaast zou dat ook niet geloofwaardig zijn. De inhaakmomenten van april zijn eruit gefilterd op toepasbaarheid op het basisonderwijs. En dan nog moet je jezelf afvragen:

  • Hoe is deze dag (of week) op mijn school van toepassing?
  • Hoe past het bij onze missie en visie?
  • Welke boodschap zou hierbij passen?
  • Welke van onze kernwaarden horen bij dit moment?
  • Waarom past dit bij onze school en onze doelgroep?

Deze vragen hoef je niet uitgebreid te beantwoorden natuurlijk. Ze zijn bedoeld om je bewust te maken van de bruikbaarheid van de dag in combinatie met jouw school. Je kunt ze uiteraard wel gebruiken als leidraad om een post te schrijven. Wel zo makkelijk.

En – welke inhaakmomenten zijn voor jou bruikbaar?

Over mij

Ik word ook wel projectjuf genoemd, maar mijn echte naam is Ilse. Ik help basisscholen met de uitvoer van marketing en communicatie – en ook wel organisatie. Onderwijs is een vak apart waar tijd en aandacht voor nodig is. En communicatie ook! Met mijn jarenlange ervaring maak ik het communicatieleven even wat makkelijker. Hoe ik kan helpen, check je hier.

En nog een pro tip:

Wil je zonder enige moeite op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen en blogs rondom marketing en communicatie op basisscholen?

Artikel uit de categorie:
Marketing

1 Reacties op "Kies jouw inhaakmoment"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2024 Leaf Support - Powered by Maatos