Brainstorm content voor jouw basisschool

Ilse Nagy
  | 
15 juni 2023

Tips om social media een beetje makkelijker te maken

Worstel je met de inhoud voor de social media van jouw basisschool? Dit is hoe je het een beetje makkelijker kunt maken voor jezelf.

Het is inmiddels juni en het schooljaar loopt alweer op z’n einde. Misschien ben je helemaal ‘on top of’ de afronding van dit jaar. Wie weet ben je moe en toe aan de vakantie. Houd nog even vol en bereid een vliegende start voor volgend schooljaar voor!

Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor jouw social media

In deze fase van het schooljaar wordt ook mondjesmaat bekend wat er volgend schooljaar gaat gebeuren. De formatie is allang bekend en de studiedagen zijn ook al in de agenda gezet.

Dit is hét moment om over de inhoud (content) van de social media van volgend jaar na te denken. Sterker nog, de helft heb je misschien al!

  • 📌 Zet de data die je hebt alvast in je contentplanner
  • 📌 Zet de inhaakmomenten die je wil gebruiken, maar nog geen datum voor hebt, op een rij
  • 📌 Ook jaarlijks terugkerende gebeurtenissen die nog geen datum hebben, kun je op een rij zetten. Misschien organiseert jouw school jaarlijks een fair, maar heb je nog geen datum
  • 📌 Zet de rubrieken die je mee wilt nemen in de lijst

Alles waar je geen datum voor hebt, zet je op een rij in een lijst. Bij voorkeur wel in de contentplanner die je gebruikt, zodat je alles bij elkaar hebt. Dan hoef je later alleen nog maar te controleren of er inmiddels al een datum bij de activiteit is.

Maar daar stopt het niet. Pro tip: zorg voor volledigheid door te brainstormen. De korte tijd die je er nu aan besteedt, levert je volgend jaar tijd op. Je hebt namelijk al kaders staan, die je alleen hoeft in te vullen (en verdelen). Je hoeft niet (opnieuw) op zoek naar inspiratie.

Organiseer een content-brainstorm

Gooi alles wat je in je hoofd hebt op papier. Of in een bestand. Net wat je fijn vindt werken. Een brainstorm is een creatieve techniek om ideeën te genereren in korte tijd. Zo zorg je ervoor dat je een bak inspiratie hebt, die je ‘alleen nog maar’ uit hoeft te werken.

Brainstormen kun je alleen doen. Maar als je wilt, kun je dat natuurlijk met betrokken collega’s doen.

Een paar tips op een rij:

  • 💡 Brainstorm op een moment in de dag dat je het meest productief bent.
  • 💡 Afleiding is een no-go. Zorg dat je je kunt afzonderen, niet gestoord wordt en de omgeving rustig is. Leg je mobiel ook opzij.
  • 💡 Als je vastloopt, stop je voorlopig. Daar komt echt niets zinnigs uit.
  • 💡 Je hoeft nu niet te beslissen wat je wel en niet gaat gebruiken. Klieder gewoon alles op. Wie weet is dat gekke idee juist wel hartstikke bruikbaar. Laat dus los en laat je gaan.
  • 💡 Geef jezelf eventueel onderwerpen om te kunnen associëren. Stel, een belangrijk onderdeel van je content wordt communiceren over de missie van de school. Neem het woord ‘missie’ dan als uitgangspunt. Welke woorden horen daarbij? Welk gevoel hoort daarbij? En wat vloeit daaruit voort (woorden, gedachten, andere gevoelens)?
  •  💡 Je hoeft niet meteen een post uit te schrijven. Juist niet, dat kan een andere keer. Maar komen de woorden, houd het dan niet tegen! Go with the flow, maar ga niet in mooie volzinnen werken of er diep over nadenken.

Als je meerdere onderwerpen hebt om over te brainstormen, kun je het natuurlijk altijd opbreken. Geef jezelf 15 minuten om elk onderwerp aan te pakken. Dat kun je hier en daar tussendoor doen. Dat is wel zo fijn.

Jouw inhaakmomenten voor de maand juli

Een inhaakkalender is een overzicht van feestdagen, evenementen en gebeurtenissen. Het wordt als inspiratiebron gebruikt voor content voor marketing- en communicatiedoeleinden.

Er zijn onnoemelijk veel ‘Dagen van…’. Je kunt ze onmogelijk allemaal gebruiken. De inhaakmomenten van juli zijn eruit gefilterd op toepasbaarheid op het basisonderwijs. Voordat je ze allemaal gebruikt, vraag jezelf het volgende af:

⭐ Hoe is deze dag (of week) op mijn school van toepassing?
⭐ Hoe past het bij onze missie en visie?
⭐ Welke boodschap zou hierbij passen?
⭐ Welke van onze kernwaarden horen bij dit moment?
⭐ Waarom past dit bij onze school en onze doelgroep?

Beantwoord ze niet uitgebreid, maar loop er in gedachten langs. Check de toepasbaarheid van je gekozen inhaakmoment voor en bij jouw basisschool. Je kunt de vragen uiteraard wel gebruiken als leidraad om een post te schrijven. Wel zo makkelijk.

Welke inhaakmomenten gebruik jij deze maand?

Over mij

Ik word ook wel projectjuf genoemd, maar mijn echte naam is Ilse. Ik help basisscholen met de uitvoer van marketing en communicatie – en ook wel organisatie. Onderwijs is een vak apart waar tijd en aandacht voor nodig is. En communicatie ook! Met mijn jarenlange ervaring maak ik het communicatieleven even wat makkelijker. Hoe ik kan helpen, check je hier.

En nog een pro tip:

Wil je zonder enige moeite op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen en blogs rondom marketing en communicatie op basisscholen?

Artikel uit de categorie:
Over Leaf Support

1 Reacties op "Brainstorm content voor jouw basisschool"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2024 Leaf Support - Powered by Maatos