Haak in op jouw doelgroep

Ilse Nagy
  | 
15 april 2023

Tips om social media een beetje makkelijker te maken

Worstel je met de inhoud voor de social media van jouw basisschool? Dit is hoe je het een beetje makkelijker kunt maken voor jezelf.

Voor wie zitten we eigenlijk op social media?

Het korte antwoord is: je doelgroep.

We kunnen het uitgebreid hebben over waarom jouw basisschool zichtbaar moet zijn op social media. Hoewel uit mijn onderzoek (2022, lees het hier) bleek dat social media geen doorslaggevende factor is bij het maken van een keuze voor de basisschool, zorgt het er wel degelijk voor dat je school wordt gezien.

Wie is mijn doelgroep?

Het antwoord staat eigenlijk al indirect in de vorige paragraaf. De primaire doelgroep op social media voor jouw basisschool zijn de ouders. Die zijn zelfs in twee groepen te splitsen, namelijk de ‘nieuwe’ ouders en ook ‘bestaande’ ouders.

Het doel is om nieuwe ouders naar jouw school te trekken. Zonder informatie kunnen zij niet inschatten of jouw school mogelijk bij hen past. Die informatie kun jij laten zien. En niet alleen op de website.

Bestaande ouders, de ouders van leerlingen, zijn belangrijk, omdat zij ambassadeurs van jouw school zijn. Er zijn ouders die het fantastisch vinden om te laten zien dat hun kinderen op jouw social media staan. Maar ook is een ‘tag’ (om iets te delen met een ander) sneller gemaakt dan dat de link van de website opgezocht en gedeeld is.

Maar wacht, je had het over primaire doelgroep.

Dat klopt. Want niet alleen ouders zoeken jouw school. Jouw nieuwe collega doet ook (uitgebreid) onderzoek voordat die solliciteert. En zeker in de tijd waarin je als leerkracht vrijwel overal welkom bent.

Ook die zal eens naar de social media kijken. Zeg nu zelf, via social media kun je lekker snel een beeld vormen van een bedrijf, persoon … of school. Hoewel zij dus niet op de eerste plek staan als het gaat om je doelgroep, zijn ze wel degelijk belangrijk om te onthouden.

Overigens zijn er nog veel meer stakeholders. Zoals buurtbewoners, gemeente, de postbode die ook wel nieuwsgierig is. Maar je kunt moeilijk iedereen in gedachten houden.

Schrijf social media voor de ouders van jouw basisschool

Het is belangrijk dat je je verplaatst in jouw doelgroep als je content maakt. De ouders dus! Of het nu om de foto of om tekst gaat. Wat geeft ouders voldoende informatie om over de drempel van jouw basisschool te willen stappen? Wat willen zij weten?

Maar ook: hoeveel tijd nemen zij om een tekst te lezen? Mijn ervaring – en de jouwe waarschijnlijk ook – is dat social media een snel medium is. Oftewel, er wordt veel gescrold en het gaat vaak om het beeld. Sta hier dus bij stil!

Kort en krachtig zou mijn advies zijn. Schijf een pakkende eerste regel waarin al (een deel van) jouw boodschap zit verweven.

De inhaakmomenten van mei

Een inhaakkalender is een overzicht van feestdagen, evenementen en gebeurtenissen. Het wordt als inspiratiebron gebruikt voor content voor marketing- en communicatiedoeleinden.

Er zijn onnoemelijk veel ‘Dagen van…’. Je kunt ze onmogelijk allemaal gebruiken. De inhaakmomenten van mei zijn eruit gefilterd op toepasbaarheid op het basisonderwijs. Voordat je ze allemaal gebruikt, vraag jezelf het volgende af:

⭐ Hoe is deze dag (of week) op mijn school van toepassing?
⭐ Hoe past deze dag bij onze missie en visie?
⭐ Welke boodschap zou hierbij passen?
⭐ Welke van onze kernwaarden horen bij dit moment?
⭐ Waarom past dit bij onze school en onze doelgroep?

Beantwoord ze niet uitgebreid, maar loop er in gedachten langs. Check de toepasbaarheid van je gekozen inhaakmoment voor en bij jouw basisschool. Je kunt de vragen uiteraard wel gebruiken als leidraad om een post te schrijven. Wel zo makkelijk.

Welke inhaakmomenten gebruik jij deze maand?

Pro tip: Lees ook eens mijn vorige blog. Wie weet haal je daar nog tips uit!

Over mij

Ik word ook wel projectjuf genoemd, maar mijn echte naam is Ilse. Ik help basisscholen met de uitvoer van marketing en communicatie – en ook wel organisatie. Onderwijs is een vak apart waar tijd en aandacht voor nodig is. En communicatie ook! Met mijn jarenlange ervaring maak ik het communicatieleven even wat makkelijker. Hoe ik kan helpen, check je hier.

En nog een pro tip:

Wil je zonder enige moeite op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen en blogs rondom marketing en communicatie op basisscholen?

Artikel uit de categorie:
Marketing

1 Reacties op "Haak in op jouw doelgroep"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2024 Leaf Support - Powered by Maatos